Kuća bez požara

Štampa
Kategorija: Preventiva
Datum objavljivanja Autor Super User

Projekat Kuća bez požara je zamišljen  sa ciljem smanjivanja broja požara u domaćinstvima i na javnim mestima, kao i broja poginulih i povređenih u tim požarima. Projekat Kuća bez požara je rađen po uzoru na sličan projekat koji su u mnogo većem obimu  pokrenuli u Americi, Centar za kontrolu trovanja i prevenciju (CDC), Američka komisija za upotrebu sredstava zaštite (CPSC) i Američka administracija za zaštitu od požara (USFA), a osnovni cilj njihovog projekta da  2020  ovi požari ne odnesu ni jedan ljudski život. Američka Vlada ovaj projekat finasira sa 5 milona dolara godišnje.

U prvi mah bi se reklo da je to preambiciozan program, ali slična iskustva iz nekih zemalja govore suprotno. Planski osmišljena preventiva iz oblasti zaštite od požara, sa velikim brojem stručno obučenih edukatora, mora dati dobar rezultat. Naravno u prednosti su one zemlje koje imaju razvijen volontreski pristup ovoj materiji (dobrovoljna vatrogasna društva), a najbolji primer nam je Austrija.

Naša zemlja se može svrstati u red onih koje imaju dobrovoljno vatrogastvo, iako je  ono u nekim sredinama u stagnaciji, postoje realne mogućnosti za sprovođenje ovog projekta.

Projekat Kuća bez požarabio bi podeljen u nekoliko faza i grupa, u zavisnosti od populacije stanovništva koje se edukuje, kao i načina  edukacije. Vremnski rok za sprovođenje celokupnog projekta bi se kretao između 5 i 10 godina, u zavisnosti od populacije koja se edukuje.

Po završetku projekta, on bi nastavio  da fukcioniše u smanjenom obimu i implementiran u druge sisteme edukacije stanovništva. U prvih 5 godina edukacijom bi bila obuhvaćena celokupna populacija. U tom periodu se planira da svi stanovnici steknu osnovna znanja iz oblasti zaštite od požara. Time bi se stvorila podloga za dalji složeniji rad na edukaciji, i  povoljna klima za podizanje nivoa kulture zaštite od požara. Na dalje, aktivnosti na edukaciji bi se prilagodile potrebama stanovništva.

Edukacija dece uzrasta od 5 do 15 godina bi ostala na istom nivou i po isteku 5 godina, delom implemetirana u redovno obrazovanje a delom kroz rad stručnih saradnika. Po isteku 10 godina kontinuiniranog rada sa decom dobićemo prvu generaciju koja je savladala celokupan program edukacije. Ta i svaka sledeća generacija dece biće nosioci razvitka podizanja nivoa svesti i kulture zaštite od požara. Sa ovim generacijama svi problemi zaštite od požara koji se svakodnevno usložnjavaju biće daleko lakše rešavani.

U finansiranju ovog projekta treba da nađu svoje mesto sve strukture društva koje imaju posredan i neposredan interes. Svako drugu učešće u finansiranju će biti separatno. U prvom redu sa najvećim interesom su država, zatim osiguravajuće kompanije i njihova udruženja a na kraju organizacije i organi koji se bave problematikom zaštite od požara.
Deo finansiranja će snositi i oni zainteresovani subjekti koji budu želeli da  reklamiraju svoje proizvode i usluge u okvirima projekta. Nezvanično, postoji  raspoloženje pojedinih međunarodnih fondacija i organizacija koje bi, ukoliko se projekat pokrene, materijalno pomogle realizaciji svih programa.

Nosilac svih aktivnosti vezanih za ovaj projekat bio bi Vatrogasni savez Srbije. Na čelu projekta bi se nalazio Direktor. U projekat bi bili uključeni radnici stručne službe Vatrogasnog saveza Srbije, kao tehnička podrška.

Stručni deo projekta bi osmislili Menadžeri a usvojio bi ga  Vatrogasni savez Srbije preko svojih organa i tela. Svaki  Menadžer bi vodio, i bio odgovoran za svoju oblast.

Nosioci sprovođenja projekta bi bili Opštinski vatrogasni savezi i dobrovoljna vatrogasna društva (preko stručnih saradnika  u okvirma DVD-a) u prvoj fazi od 5 godina, a u drugoj fazi bilo bi uključeno i Ministrastvo prosvete, preko svojih radnika.

Poseban deo projekta biće posvećen medijskom nastupu i realizaciji projekta putem medija. U medijski dobro postavljenoj koncepciji ovog projekta leži ključ njegovog funkcionisanja a ujedno i opstanka.

Troškovi projekta bi se ogledali u sledećem:-      

Troškovi izrade i autorizacije programa, -  

Troškovi  pripremanja programa za njegovo funkcionisanje, (priprema za štampu i štampanje materijala, izrada internet prezentacije, priprema i snimanje video spotova i sl.),-      

Troškovi održavanja seminara za pripremu stručnih saradnika.

Članovi rukovodećeg tima projekta zaključno sa menadžerima bi za svoje angažovanje imali plaćene putne i ostale troškove vezane za pripremu i realizaciju programa. Ukoliko se obezbede finansijska sredstva autorima projekta bi bila isplaćena jednokartna nadknada na ime prodaje autorskih prava, obzirom da će se sve autorizacije izvršiti na ime Vatrogasnog saveza Srbije.

Svi navedeni troškovi bi se isplaćivali isključivo od sredstava prikupljenih za funkcionisanje projekta. Vatrogasni savez Srbije bi za potrebe projekta obezbedio poseban žiro račun na kome bi se nalazila sredstva projekta. Sredstvima će raspolagati rukovodstvo projekta uz saglasnost Izvršnog odbora Vatrogasnog saveza Srbije.

Troškove rada stručnih saradnika snosile bi osnovne organizacije tj. Opštinski vatrogasni savezi i dobrovoljna vatrogasna društva, u skladu sa svojim mogućnostima.

Projekat Kuća bez požarabi posle izvesnog vremena (u svojoj trećoj fazi) trebao da donese i određenu zaradu.  Ostvarena zarada bi trebala da se investira u eventualno proširenje projekta i njegovo unapređenje, u skladu sa pozitivnim trendovima.

Prva faza:U ovoj fazi neophodno je formirati rukovodeći tim projekta, definisati zadatke i obaveze, kao i rokove za njihovo izvršavanje.-    Imenovanje rukovodstava i definisanje zadataka.-    Izrada programski delova projekta i usvajanje od strane organa Vatrogasnog saveza Srbije U ovoj fazi potrebno je obavestiti Opštinske vatrogasne saveze i dobrovoljna vatrogasna društva  treba da dostave tačan broj i imena stručnih saradnika koji će raditi na realizaciji  projekta.

Druga faza:-    Priprema programa i obezbeđivanje uslova za njegovo funkcionisanje

Održavanje seminara za pripremu stručnih saradnika potrebnih za sprovođenje programa

Treća faza:-    Realizacija projekta - start

Uslovi koje moraju ispunjavati stručni saradnici projekta:-    Najmanje srednja stručna sprema,-    Maksimum 45 godina života,-    Uspešno položen ispit za sticanje zvanja Saradnik.

Grupe po kojima bi se obrađivala problematika:-    Deca uzrasta od 5 do 15 godina. Jedan deo programa bi se bavio preventivom i tim programom bi bila zaokupljena celokupna populacija dece, a on bi se sprovodio u saradnji sa predškolskim i školskim ustanovama. Drugi deo programa je namenjen za rad sa decom u dobrovoljnim vatrogasnim društvima, i on bi se sprovodio u okvirima dobrovoljnih vatrogasnih društava.

Bezbednost u kući. Ovim programom bi bila obuhvaćena bezbednost u domaćinstvima, sa akcentom na zaštitu od požara, a bile bi obrađene i neke druge teme iz oblasti bezbednog stanovanja. Ovaj program bi se sprovodio u saradnji sa Mesnim zajednicama. U slučajevima kada su u pitanju objekti zajedničkog stanovanja program bi se sprovodio u saradnji sa kućnim savetima.  U ostalim slučajevima program bi se sprovodio u prostorijama dobrovoljnog vatrogasnog društva ili na drugim javnim mestima.-   

Bezbednost na javnim mestima. Ovaj program bi obuhvatio bezbednost na javnim mestima i javnim ustanovama , kao i preventivnu zaštitu od požara u saobraćaju i na saobraćajnim sredstvima. Ovaj program će u skladu sa zahtevima prethodna dva biti implementiran i sprovodiće se u sklopu pomenutih.

Tokom  realizacije projekta vrši će se neophodne analize koje će davati jasnu sliku razvoja, realizacije i efekata koji se postižu. Sve analize će se dostavljati Izvršnom odboru na razmatranje.

Potreba za jednim ovakvim projektom je u našoj zemlji izuzetno velika. Dosadašnji pojednačni programi koji se sprovode u nekim sredinama, daju dobre rezultate i to treba da posluži kao primer. U svim razvijenim zemljama, čemu teži i naše društvo, imaju izuzetno visok stepen edukacije na polju preventivne zaštite od požara, jer smatra se da je intervencija vatrogasaca krajnji oblik zaštite koji ne može postići povoljan efekat gledano u razmeri uložena sredstva – smanjenje materijalne štete, smanjenje broja poginulih.  To ne znači da u sredstva i opremu ne treba ulagati, već da je potrebno napraviti razmeru, i na svaka uložena sredstva u represivu, treba jedan deo uložiti i u preventivu, jer jedino se tako može postići meksimalah efekat ulaganja u zaštitu od požara, a sva uložena sredstva u represivu će dati daleko bolji i veći efekat. Najbolje poređenje se može izvršiti sa zdravstvenom zaštitom, gde se operacione sale smatraju krajnjim oblikom zdravstvene zaštite.

O pozitivnim osobinama i efektima ovog projekta može se pisati beskonačno dugo, a svako ko se bavi problematikom zaštite od požara shvata njegov značaj. Vatrogasni savez Srbije i dobrovoljna vatrogasna organizacija je jedina institucija koja trenutno može da osmisli i sprovede ovakav projekat, i zato apelujem na članove Izvršnog odbora da bezrezervno pruže podršku ovom projektu i u svom delokrugu pomognu da on  zaživi. Materijalni faktor će biti taj koji će diktirati tempo razvoja i dinamiku izvršavanja preuzetih obaveza, ali taj faktor ne treba da bude presudan prilikom pokretanja ovog projekta. Pokretanjem ovog projekta dobrovoljna vatrogasna organizacija bi započela jednu vrstu transformacije koja bi vodila ka  podmlađivanju i prilagođavanju  savremenim potrebama razvijenog društva.

 

Sekretar VSS-a,Glavinić Perica

 

 

 

 

 

 

2011 Kuća bez požara. Custom Footer text
Powered by Joomla 1.7 Templates